Saturday 7 November 2009

Majlis Ilmu..Fiqh Luah Negara :oleh: Ust.Zaharuddin Abd Rahman


Assalamualaikum w.b.t Segala puji pujian ke atas Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah..hari ni, aku dapat memanfaatkan beberapa jam dengan majlis ilmu yg dianjurkan oleh MSS Surrey. Satu majlis ilmu yg aku rasa mmg sgt singkat dengan berbagai ilmu yg luas utk dikongsi. rs rugi sbb smpai lmbt stgh jam,sampai2 je xde tempat nk duduk..ade kat paaaling depan..haha.pdn muka..tp sbnrnya Alhamdulillah..sbb dpt duduk plg depan lah aku dpt menghayati apa yg tlh disampaikan oleh Ust Zaharuddin dgn baik.


Ok2..mari sambung bercerita..Majlis ilmu seperti ini dah dianjurkn tahun lepas, tp oleh sebab2 tertentu(aku demam rindu)aku xdapat nk menghadirkn diri..haha,tgk..melencong lg..(sape nk dengar cite psl kau?) errr..majlis ilmu ni bertajuk..seperti di atas..hehe.ok, tajuknya Fiqh Luar negara..(sbrnya aku dh beli buku dia thn lepas tp sampai hari ni blm khatam2 lg..lebih seronok kalau dengar ceramah..mls la nk baca) yg dibentangkan oleh Ust Zaharuddin..(dah brp kali sebut nama dia baru nk introduce..penulisan yg sgt xbijak.haha) mesti korang pening kepala baca ape aku tulis kan..sorryyyy..


errm.ok..dlm ceramah ust tadi..mencangkupi(btl ke eja dia)byk benda..terutama utk mengenengahkan tentang persoalan taklid mazhab dan percampuran mazhab..esp kpd pelajar2 diluar negara yg slalu salah tafsir akan hukum rukhsah..Rukhsah ni blh diertikan sbg satu hukum yg disyarakkan dgn hukuman yg lebih ringan dlm situasi yg ditetapkn..iaitu hukum mengharuskn perbuatan haram sbb situasi tertentu tanpa menjejaskan hukum asal semasa situasi biasa..rukhsah langsung xsalah,tp kdg2 ape yg aku perhatikan(kdg2 aku pn terjoin skali)ada org yg terlalu mengambil mudah..sbb,mungkin jgk disalahertikn..so,ustaz zaharuddin td ade menyentuh ttg solat2 jamak dan qasar yg diharuskn dlm situasi tertentu esp utk pelajar diluar negara..sbg contoh, ketika ada exam,ada lab,turun salji lebat dan ketika dlm kapal terbang. Means, blh jamak tp xblh qasarkan..dan diharuskan jamak jika benar2 terdesak..tp kalo kelas tu blh keluar sekejap(konon2 mcm nk g tandas) so apa salahnya pegi smayang kejap..kan?..hehe.aku pn kdg2 xbuat jgk..teruknyaaa!!~

sbnrnya situasi mcm ni berlaku sbb kat sini berlakunya perbezaan tempoh sembahyang yg singkat terutama ketika musim sejuk..contoh zohor+asar cuma ada perbezaan waktu lbh kurang 2jam..dan kesukaran utk menunaikan solat atas situasi2 tertentu..hurm..byk jgk lah yg ust zaharuddin dpt conclude td..dan byk jgk soalan2 yg diajukn yg aku sendiri rasa dpt aku manfaatkan..alhamdulillah..

ha,ade jgk aku beli buku td..tajuk Formula Solat Sempurna..belek2 td mcm best..penulisan siap ngan gambar2 solat..sgt xboring..hope aku dpt khatam awal lah kali ni..InsyaAllah.. erm..aku rasa masa beberapa jam td mmg x cukup..rs mcm byk lg yg aku perlu tahu..dan ingin tahu..kalau majlis spt ini sentiasa dianjurkan kan bagus..tp aku bersyukur sbb dulu2 aku xterpk pn kat uk akan ade majlis2 ilmu agama spt ini..hoho..alhamdulillah,ini membuktikan Islam wujud dimana2 dan mudah diamalkan..

rasa rugi jgk ms skolah dulu xdengar btl2 time ustaz duk ngajar kat depan..menyesal pn xguna..yg penting,sekarang aku kena berusaha utk perbaiki diri..makin byk yg aku blajar,makin byk yg sbnrnya aku xtahu..aku kena dan harus perbaiki diri sendiri..sbb nnt tanggungjawab aku akn lebih besar..tanggungjawab utk mendidik anak2..InsyaAllah..aku akan cuba yg terbaik..Allah sentiasa bersama hambaNya yg mencintai Ilmu..hehe, aku ke tu?

Cantik kan gambar ni?buat kita insaf sebentar..
Wassalam..
p/s:mcm baik je kan pos aku kali ni..alhamdulillah..heheee

No comments:

Post a Comment